Mikä on varjo ja miten tunnistat sen?

Varjon ymmärrys alkaa yksilöllisen tietoisuuden kasvusta. Mitä useampi työntekijä ymmärtää oman vastuunsa omasta tietoisuutensa kehittämisestä ja omista tunteistaan, sen enemmän organisaation tietoisuus myös kasvaa. Tässä kasvussa tarvitaan johdon ja omistajien täysi tuki ja esimerkki. Tässä blogissa kerron perusasioita yksilön varjon ymmärtämisessä, mikä on pohja ryhmän ja yhteiskunnan varjon ymmärtämiselle.

Jäävuorimalli

Kuvittele olevasi kuin jäävuori meressä. Se osa vuoresta, mikä on pinnan päällä, on tietoista minääsi ja se osa mikä on pinnan alla, on tiedostamatonta alitajuntaasi. Rajapinnassa on ihmisen henkilökohtainen tiedostamaton osa, varjo. Kohtaat varjon ensimmäiseksi matkalla syvyyteen kohti sisäistä ääntäsi. Vaikka usein toisin luullaan, varjo ei ole pelottava tai paha. Se on sitä vain silloin, kun emme halua sitä kohdata. Sen tärkein tehtävä on auttaa sinua pysähtymään ja kiinnittämän huomiota itseesi ja itsesi kuuntelemiseen. Näitä merkkejä saat esimerkiksi tunteina ja unina.

Varjo kehittyy yhdessä egon kanssa

Esimerkiksi, jos äiti kielsi sinua lapsena huutamasta, olet ehkä oppinut, että huutaa ei saa ja laitat huutamisen varjoosi. Jos opettajasi antoi ymmärtää, ettet ole hyvä lukemaan, olet ehkä laittanut lukutaitosi varjoosi ja koet elämässäsi huonommuutta tilanteissa, joissa joudut lukemaan. Kun taas asiat, joista sinua kehuttiin ja jotka sinussa hyväksyttiin, ovat asioita, joiden varaan olet rakentanut käsityksesi siitä kuka olet. Saatat tietää olevasi hyvä kielissä, ihmissuhteissa tai kestävyysjuoksussa. Haluat ehkä nähdä itsesi ammatillisesti korkeassa asemassa tai saada arvostusta ulkonäöstäsi. Nämä ovat kaikki egoosi rakentuneita käsityksiä itsestäsi, mutta ne eivät kerro sitä kuka oikeasti olet ihmisenä.

Varjo on kuin selkäreppu, jonka lasti kasvaa sitä mukaa kun laitat sinne puolia itsestäsi ja kokemuksistasi, joita et halua kohdata. Tämä lasti alkaa käymään raskaaksi jossain vaiheessa ja joudut usein tilanteisiin, joissa saat selkärepustasi muistutuksia asioista, jotka olisi hyvä ottaa tietoiseen käsittelyyn. Egosi pyrkii tietysti sulkemaan näiden viestien tulon, koska sen tehtävänä on huolehtia kulissistasi ja ulkoisesta kuvastasi. Varjosi myös pienenee, kun käsittele sen ilmoittamia kokemuksia itsessäsi. Minulla on ristiriitaista tietoa siitä, voiko se ns. tyhjentyä kokonaan. Itse uskon, ettei se ehdi ihmisen elämän aikana täysin tyhjentymään, mutta tärkeää on käsitellä tuota tietoa, mistä se antaa merkkejä.

Varjon käsitteen loi Freud, mutta Carl Jung otti sen myös omakseen ja hänen ajatuksensa ovat valtavasti auttaneet minua ymmärtämään organisaatioiden ja yksilöiden sisäisiä ongelmia ja haasteita. Varjo on nimittäin yksi organisaatiokonsulttienkin varjelluimpia salaisuuksia konsultoinnissa. He tietävät kuinka vaikeaa joidenkin esimiesten, johtajien ja työyhteisöjen on hyväksyä sitä ja ottaa sitä avoimeen käsittelyyn, mikä on oleellista varjon ymmärtämiseksi ja sen haittapuolten vaikutusten vähentämiseksi. Kerron tässä siis lisää varjosta ja miten pääsemme siihen käsiksi yksiöinä ja ryhmänä.

Varjo ilmenee tunteina

Tunteidesi tarkoitus on kertoa sinulle tärkeää tietoa itsestäsi. Se on varjosi sanansaattaja. Joskus tunteet ovat mielestäsi kielteisiä tai negatiivisia, toisinaan taas hypit innosta ja riemusta. Kaikki tunteesi ovat ihan yhtä oikeita ja siksi niitä kaikkia on tärkeää kuunnella. Ne ovat myös hyvinvointimme ja sisäisen kasvumme tuki.

Tunteita, joissa varjo ilmenee ovat erityisesti ne, mihin liittyy vihaa tai häpeää:

  • Liioitellut tunteet toisista ihmisistä. Sanottuna pojalle: ”En voi uskoa miten voit käyttää tuota väriä, se tekee sinusta ihan tytön näköisen”.
  • Negatiivinen palaute silloin, kun muut toimivat meille pelinä, ”Tämä on jo toinen kerta, kun jätät tulematta ilmoittamatta”.
  • Vuorovaikutustilanteet, joissa sinulla on sama vaikutus useampaan henkilöön toistuvasti, ”Me olemme johtajan kanssa sitä mieltä, että et ole nyt ollut meille rehellinen”.
  • Epähuomiossa suustamme tulleet lipsautukset, ”Oho, tarkoitukseni ei ollut sanoa noin”
  • Tilanteissa, joissa koemme tulleemme nöyryytetyiksi, ”Minua niin hävettää miten hän käyttäytyy seurassani”.
  • Liioiteltu viha toisten ihmisten virheitä kohtaan, ”Hän ei sitten pysty hoitamaan työtään kunnolla ja ajoissa, että voikin olla vetelys”.

Varjon kohtaaminen voi olla pelottava kokemus ja päädymme sen johdosta pian kieltämiseen ja kokemuksen unohtamiseen. Se voi olla myös hävettävä ajatus tai kateuden tunne tai jokin muu mitä emme halua hyväksyä olevan meissä. Ihminen siis haluaisi säilyttää jatkuvasti käsityksen itsestään täydellisenä. Tämä reaktiivisuus ja jumiutuminen tunteiden kanssa hidastaa kasvuamme ihmisenä.

Reaktiivisuus

On eri asia reagoida ikäviin tunteisiin kuin kuunnella niitä ja ymmärtää niiden todellista viestiä. Usein saatamme kuitenkin luulla, että ikävä tunne on merkki siitä, että jossain on jotakin vikaa tai väärää ja se saa sinut muuttamaan suuntaasi täysin päinvastaiseen. Tämä ei ole aina tunteesi tarkoitus. Se voi olla sitä silloin, kun olet hengenvaarassa tai sinulle on oikeasti tarpeen juosta karkuun.

Usein erehdymme noudattamaan tätä reaktiota silloinkin, kun joku toinen ihminen herättää meissä tunteita, joita meidän on vaikea sietää kuten häpeää tai syyllisyyttä. Tällöin kuitenkin tarvitsemme sisäistä tietoisuuttamme, ymmärtääksemme mikä tunteen todellinen viesti on. Sitä varten meidän on hyvä pysähtyä, hengittää, rauhoittua ja kuunnella mitä minussa tapahtuu juuri nyt? Mitä tapahtuu kehossa, mielessä, tunteissa? Millaisia ajatuksia syntyy ja mitä tekisi mieleni tehdä? Nämä kertovat sinusta itsestäsi eivätkä ne ole muiden aiheuttamia.

Varjo opettaa meitä niin kauan, kun otamme opiksemme

Jos taas toimimme automaattiohjauksella ja palautamme ikävän tunteen takaisin yhtä nopeasti kuin se tulikin, emme kasva ihmisenä, sisäisessä viisaudessamme tai opi tilanteesta sitä, mitä varten tunne meille alun perin ilmaantui. Kaikilla tunteilla on tarkoitus. Se on sama kuin varjolla ja siksi pääsemme varjoon helposti käsiksi juuri tunteiden kautta.

Varjo myös varmistaa, että jos emme nyt käsittele alitajunnasta noussutta kokemusta tai tunnetta pois päiväjärjestyksestä, ilmaantuu se myöhemmin uudelleen eteemme. Se ei siis päästä meitä helpolla, vaan järjestää meidät yhä uudelleen tilanteisiin, joissa pääsemme tätä kohtaamista harjoittelemaan. Haluatko tietää lisää varjosta?

Tässä yksinkertain varjoon tutustumista edistävä käytännön harjoitus:

Mieti jotakuta henkilöä, jota ihailet suunnattomasti. Kirjaa ylös millaisena hänet näet? Millaisia ominaisuuksia hänessä ihailet?

Sen jälkeen mieti henkilöä, jota inhoat tai vihaat. Kirjoita ylös millaisena hänet näet? Miksi vihaat tai inhoat häntä? Mitä ominaisuuksia hänessä on sellaisia, joista et pidä?

Lopuksi poimi kummastakin kuvauksestasi 1-2 ilmaisua, ominaisuutta tai kuvausta, joita kaikista eniten ihailet ensimmäisen henkilön kohdalla ja vihaat toisen henkilön kohdalla.

Nämä asiat joita valitsit kertovat sinulle itsestäsi, omasta varjostasi. Ne kertovat niistä asioista, joita ihailemasi henkilön kohdalla haluaisit nähdä itsessäsikin tai joita arvostat. Vihaamasi henkilön kohdalla, ne kertovat siitä, mitä et tunnista olevan itsessäsi ja mitä et myöskään mielellään itseesi hyväksy.

Lisälukemista varjosta:

Connie Zweig, Jeremiah Abrams: Meeting the Shadow, The Hidden Power of The Dark Side of Human Nature
Otto Scharmer: Theory U
Tyytyväisyyden haaste valmennukset

Kirjoittajasta:

Olen Kirsi Mäkinen, Tyytyväisyyden haaste valmennusmallin kehittäjä, potentiaalin johtamisen asiantuntija sekä ammatillisen kasvun valmentaja.  Haluan auttaa yksilöitä, ryhmiä ja työyhteisöjä löytämään uudelleen suunnan ja hyödyntämään koko potentiaaliaan, jotta he voivat luoda uutta ja saavuttaa tavoitteensa. Haluan edistää tyytyväisempien työntekijöiden ja tyytyväisemmän työyhteisön ja radikaalisti paremman työelämän kehittämistä.